Apartinand de Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului si Satmarului, Manastirea Soborul
Sfintilor Apostoli din Barsana este situata la 22 de km sud-est de
municipiul Sighetul Marmatiei, la iesirea din Barsana, spre podul
Slatioarei, unde spatiile dumbravilor largi ale Izei se stramteaza, spre
localitatea Stramtura, fiind cel mai
stramt vad al Izei. De la kilometrul 17 al Drumului Judetean 186,
trecand pe sub o frumoasa poarta maramureseana, se rasuceste in sus
aleea care duce lin spre manastire.
Viata monahala in sihastria din Valea Slatinei se
pierde in negura vremurilor, inceputul ei poate ca a avut loc in secolul
al XIII-lea sau in primii ani ai secolului al XIV-lea. Cu timpul, in
jurul acestei sihastrii s-au adunat calugari si frati, care si-au facut
acolo chilii si biserica de lemn si asa cum s-au petrecut lucrurile cu
majoritatea manastirilor de pe teritoriul romanesc, si aici, modesta
sihastrie a devenit manastire.
Din anul 1735, cand episcopul Maramuresului Dosoftei Teodorovici, care isi avea resedinta la Manastirea Uglea,
a fost asasinat, pana in 1740, cand episcop al Maramuresului era Gavril
Stefanca de Barsana, resedinta Episcopiei Ortodoxe Romane a
Maramuresului a fost la Manastirea Barsana.
Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului a fost desfiintata, oficial,
in 1740, dar si dupa aceasta data preotii, calugarii si credinciosii
maramureseni au ramas statornici in credinta stramoseasca.
In timpul actiunilor uniatiei din jurul anului
1700 si perioadei care a urmat, Maramuresul a ramas o adevarata cetate
inexpugnabila a Ortodoxiei iar Manastirea Barsana
a avut un rol important in apararea legii stramosesti din acea perioada
atat de grea din istoria Bisericii Ortodoxe din Transilvania. Chiar in
conditiile presiunilor generate de extinderea oficiala a unirii
religioase a romanilor cu Biserica Romei asupra locasurilor de cult
ortodox din zona, manastirea va rezista pana la 1791. La 12 iulie 1791 manastirea a fost desfiintata, calugarii au fost alungati si s-au refugiat in Moldova la Manastirea Neamt. Atunci manastirea a
fost devastata, chiliile si cladirile anexe distruse, averea
confiscata: o parte a averii a trecut in proprietatea statului si
predata manastirii greco-catolice de la Cernoc iar, alta, inclusiv locul
unde a fost manastirea, a devenit proprietate a bisericii parohiale din Barsana.
Dupa desfiintarea manastirii, pe vatra manastirii
n-au dainuit decat biserica si staretia. Pentru a feri biserica de
profanare si distrugere, credinciosii din Barsana au mutat-o, in 1806,
chiar in vatra satului, in locul numit Podurile Jbarului, unde se mai
poate vedea si azi. O data cu mutarea bisericii, a fost dusa in sat si
staretia. In aceasta casa a functionat scoala confesionala romaneasca in
timpul renumitului dascal Fabian.
Amintirea vechii manastiri n-a disparut din memoria
credinciosilor, dar nici dorinta de a avea alta in loc. Timpurile si
evenimentele au fost impotriva acestei aspiratii. Inainte de Marea Unire
din 1918, Maramuresul, ca si intreaga Transilvanie, se afla sub
stapanirea Imperiului habsburgic, ostil bisericilor si manastirilor
ortodoxe romanesti.
Intre cele
doua razboaie mondiale multe parohii au revenit la Ortodoxie si, in
1937, s-a reinfiintat Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului. Atunci,
s-a pus problema readucerii bisericii si staretiei pe locul de
odinioara si reinfiintarea manastirii, dar a urmat Dictatul de la Viena
care a destramat si aceste vise. Dupa al doilea razboi mondial a urmat
regimul comunist ateu, care se opunea infiintarii de noi manastiri.
Astfel dorinta aceasta s-a tot amanat, dar niciodata nu s-a stins.
Reinfiintarea manastirii, o nazuinta mai veche a
credinciosilor, nu s-a putut concretiza decat dupa 1989, cand
barsanestii au luat hotararea sa ridice o noua manastire pe locul unde a
fost cea veche si, in 1991, au adunat materialul lemnos pentru
biserica.
In 1992, Prea Sfintitul
Justinian, intaistatatorul Episcopiei Ortodoxe Romane a Maramuresului
si Satmarului, insotit de un grup de preoti si diaconi, a vizitat locul
unde a fost Manastirea Intrarea Maicii Domnului in Biserica.
S-a oprit pe locul unde, in urma cu cateva sute de ani, a fost vechea
biserica, a ingenunchiat cu adanca evlavie, a rostit o rugaciune
chemandu-i ca mijlocitori pe Sfantul Ierarh
Iosif Marturisitorul din Maramures si pe episcopul Gavril Stefanca, s-a
ridicat si a spus ca crede ca aici se va ridica o noua manastire.
In 1993, Prea Sfintitul Justinian, Episcopul Maramuresului si Satmarului a sfintit piatra de temelie a noii biserici a manastirii. S-a stabilit ca manastirea va
avea hramul Soborul Sfintilor 12 Apostoli. In ziua de miercuri, 30
iunie 1993, s-a praznuit pentru prima data hramul noii manastiri. In
aceeasi zi, in cuvantul de invatatura adresat multimii de credinciosi,
Prea Sfintitul Justinian a amintit hotararea ca la Barsana va fi manastire de maici.
In ziua de joi, 30 iunie 1994, asa cum rezulta
si din insemnarea de pe Sfanta Evanghelie, a fost sarbatorit hramul
manastirii. Liturghia arhiereasca a fost oficiata de Prea Sfintitul
Justinian, Episcopul Maramuresului si Satmarului, inconjurat de un
numeros sobor de preoti si diaconi. In acest cadru sarbatoresc, Prea Sfintitul
Justinian a prezentat-o pe monahia Filofteia Oltean ca viitoare stareta
a manastirii. Totodata diaconul Ioan Stoica a fost hirotonit intru
preot si a fost numit, in mod provizoriu, preot slujitor al manastirii.
Reconstructia Manastirii Barsana este o punte intre
trecut si viitor. Folosind ca sursa de inspiratie traditia locala, toate
cladirile din incinta manastirii sunt executate din lemn de stejar si
pietre de rau, fiind ridicate de mesteri din localitate, asigurand
astfel continuitatea artei cioplirii si imbinarii lemnului.
Vechea biserica, avand hramul Intrarea Maicii
Domnului in Biserica, face parte din grupul bisericilor de tip
maramuresean, este martorul unui fenomen frecvent in cazul bisericilor
si caselor de lemn, cel de stramutare (mutarea bisericilor). Este unica biserica din cele opt aflate pe lista monumentelor UNESCO care, in 1806, a fost mutata pe actualul amplasamen
Manastirea Barsana
este un dar si o binecuvantare a lui Dumnezeu nu numai pentru
dreptcredinciosul popor maramuresean cu biserici stravechi si sfinti
ierarhi care au pastrat unitatea poporului si a credintei sale
apostolice; ci este un dar si o binecuvantare a lui Dumnezeu pentru
intreg neamul romanesc si pentru Biserica Ortodoxa martira prin marturia
data pentru Hristos de-a lungul veacurilor in zbuciumata sa istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu