Manastirea este asezata pe defileul
Paraului Chedron care porneste de la
poalele muntelui pe care se inalta orasul Ierusalim; locul se afla la 14 km mai spre est de Betleem, de unde si porneste drumul.
Pornind initial de la o singura
chilie si ajungand mai apoi la sute de chilii, asezamantul sihastresc
din Pustia Iudeii a devenit un imens centru religios al lumii ortodoxe.
Manastirea a fost intemeiata de catre Sfantul Sava cel Sfintit in anul
478, ca asezamant al calugarilor anahoreti din jurul sau.
Comunitatea monahala din jurul marelui nevoitor Sava
traia o viata de puternica rugaciune, calugarii vietuind in chilii
sapate in piatra (mici deschizaturi in peretele de piatra). Acesti
calugari s-au strans in jurul parintelui, gasind in acesta un adevarat
conducator duhovnicesc si lucrator al rugaciunii neincetate. Initial, ucenicii Sfantului Sava si-au sapat si
randuit chiliile in roca bruta din jurul chiliei parintelui. Chiliile
ucenicilor se intindeau pe o distanta de aproximativ doi kilometri, in
jurul actualei manastiri. Mai tarziu, ei se vor uni intr-o manastire cu
viata de obste. Crescand numarul vietuitorilor, multe dintre aceste
chilii au fost marite si transformate in asezaminte cu mai multe camere,
cu chilii mai mici de rugaciune si cu capele. Cu timpul, doua biserici au fost construite in varful
peretelui de piatra, pe marginea rapei. Acestea au strans in ele toti
calugarii si ucenicii din chiliile imprastiate in jur, toti traind ca si
inainte, in mare nevointa si rugaciune.
Astazi, complexul monahal din Pustiul Iudeii
pastreaza inca cele doua biserici, alaturi de Mormantul Sfantului Sava
cel Sfintit, localizat in curtea ce le separa. Pe langa cele doua
biserici, manastirea mai are si cateva capele, o trapeza si o bucatarie,
o magazie si o mare cisterna pentru apa - sapata in piatra, alaturi de
multe chilii sapate in piatra, pentru calugari. De ziua de praznuire a
Sfantului Sava cel Sfintit, la 5 dcembrie, manastirea se umple de
credinciosi din toata lumea.
Biserica centrala a manastirii este inchinata Maicii
Domnului. Cea de-a doua biserica, construita intr-o pestera si numita
initial "Theoktistos",
este inchinata astazi Sfantului Ierarh Nicolae. Pe langa cele doua
biserici mari ale manastirii, aceasta mai pastreaza si o serie de
capele, unele dintre ele fiind de o seama cu primele chilii ale
Sfantului Sava.
Aceasta manastire este considerata a fi printre cele
mai vechi din lume, fiind printre putinele locasuri cu viata
neintrerupta de rugaciune si cu pastrarea intocmai a traditiilor sfinte.
O trasatura particulara a manastirii este aceea ce in ea nu au acces
femeile, ci doar barbatii. Femeile pot merge doar la "Turnul Femeilor",
de unde pot privi o panorama a manastirii. Pentru a le mangaia pe
acestea, un parinte scoate la poarta manastirii Moastele Sfantului Sava,
ele putand sa se inchine si sa le sarute.
Sfantul Cuvios Sava cel Sfintit s-a nascut in
Capadocia, in mitropolia Cezareei, intr-un sat ce se numea Mutalasc.
Datorita sfantului vlastar rasarit din acesta, satul a devenit in scurt
timp unul dintre cele mai renumite si importante din zona, depasind
chiar si localitatea Armatem, care a odraslit pe dumnezeiescul Prooroc
Samuel.
Pe masura ce manastirea crestea, s-a simtit nevoia
tot mai mare de o randuiala exacta a sfintelor slujbe. Randuielile si
traditiile monahale practicate de catre comunitatile monastice din
Palestina, Egipt si Anatolia, cat si cele intalnite in Biserica mare din
Ierusalim, au fost adunate si puse la un loc de catre Sfantul Sava cel
Sfintit. Rezultatul muncii sale s-a concretizat in extrem de valoroasa
carte "Tipicul Sfantului Sava cel Sfintit". Aceasta se numeste cu numele complet de "Slujbele
Marii Lavre din Ierusalim (Manastirea Sfantul Sava) scrise de catre
de-Dumnezeu-purtatorul Parintele nostru Sfantul Sava".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu